mpo228 link

daftar / login

slot online

promo / bonus

casino online

berita terpopuler

sportsbook

arcade games

Новогодишњи пакет лепих жеља?!

понедељак 18. децмбар 2017.

Буџет за наредну 2018. годину пројектован на 1.095.750.000 динара планиран је на основу остварења у текућој години и мањи је у односу на претходну 2017. за 65 милиона динара. Да се ишло са већом пројекцијом био би списак лепих жеља, кажу у владајућој већини, оцењујући буџет као развојни и социјални, док га опозиција види управо као дугачку листу лепих жеља и карактерише га као маскирни.

ОГЛЕДАЛО ДРУШТВА - БРИГА О СОЦИЈАЛНО ОСЕТЉИВОЈ КАТЕГОРИЈИ СТАНОВНИКА пројекат портала ПЛАНАМЕДИА подржан на Конкурсу Општинске управе општине Велика Плана за суфинансирање пројеката за остваривање јавног интереса из области јавног информисања за 2017. годину.  Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не  изражавају ставове органа који је доделио средства.

Полемисало се жучно уочи Св. Николе, на 17. седници Скупштине општине Велика Плана о предлогу буџета за наредну годину. Смењивали су се за говорницом одборници владајуће већине са циљем да дају подршку најважнијем документу за рад локалне самоуправе, предлагачи да одбране зацртане планове, опозиција да укаже на пропусте. Представници малобројне опозиције који су први пут од конституисања овог сазива локалног парламента доставили амандмане због чега су добили похвале од владајуће већине која се на претходним седницама нудила да помогне, подучи и посаветује како се то ради, нису успели да се изборе ни за један од њих. Очекивано, ниједан амандман није био прихваћен, али је за почетак било довољно и то да су имали једни и други разлог више да се у својим обраћањима усмере на појаву која је изазвала „опште одушевљење“.

Да ли је буџет социјални, развојни, или нешто друго, имали су потребу да дефинишу у већој мери управо они који су га креирали. На конференцији за медије председник општине Игор Матковић препустио је времену да одговори на ову дилему.

- Пошто је буџет програмски, не можемо сада да одлучујемо да ли је социјални или развојни, он свакако то јесте, али ћемо знати након усвајања планова рада јавних предузећа и установа шта јесте у већој мери. Оно што је битно и значајно за наше грађане је оно што је речено за говорницом - могућност да се оствари оно што је планирано, а не да буде, како је више пута истакла опозиција,  списак лепих жеља – истакао је председник Матковић и оправдање за ову констатацију нашао у реализацији досадашњих планова.

- Ми смо доказали до сада да смо све оно што смо обећали грађанима пре две године испунили, ако се деси да нешто не урадимо до краја године због неких непредвиђених околности, урадимо на пролеће. Углавном, реализујемо све оно што разговарамо са грађанима и решавамо оне проблеме који су реални и у надлежности локалне самоуправе. Уколиико нисмо у могућности трудимо се да наши суграђани знају када можемо и на који начин – рекао је Матковић уз често истицану констатацију да све што раде, раде да би оправдали поверење грађана.

- Створили смо услове да у наредној години наставимо као и у овој, а резултати се на сваком кораку виде. Оно што је карактеристика овог буџета је да су већа издвајања у овој години за капиталне инвестиције и пројкетно финансирање зато што смо у претходној години имали доста инвестиција и зато што су нам сви кандидовани пројекти прошли. Морамо да улажемо у пројекте како бисмо реализовали оне ствари за које локална самоуправа нема сама средстава. Што се тиче пројектног финансирања 14 милиона динара предвиђено је за изградњу пројектне документације за канализацују и постројење за пречишћавање воде у Трновчу и Крњеву јер је то зона у којој се налази фабрика воде у којој морамо прво да улажемо. Наставићемо даље, како се извориште шири, ка Милошевцу и Лозовику, тако да ћемо у наредној години предвидети средства за пројектну документацију за та два насеља – рекао је председник општине и у будућа улагања уврстио и енергетску ефикасност у школама и Дому здравља, сређивање задружних домова, изградњу санитарног чвора у ОШ у Милошевцу, платоа испред ЦЗК „Масука“....

- Чим дозволе временски услови креће реализација на изградњи фискултурне сале у Марковцу, средствима из Канцеларије за јавна улагања. За те потребе је одобрено 18 милиона динара. Радови вредности преко 10 милиона су у току на мосту у Крњеву, на енергетској ефикасноти Дома здравља, Дома културе у Старом Селу и у Великој Плани. Купили смо возило за превоз пацијената на дијализу, у плану је куповина возила за службу хитне помоћи, а недавно смо обезбедили једно возило за потребе ЦК. Повећали смо давања за социјалну заштиту, планирамо корекицију родитељског додатка и још неких субвенција за подстицај рађања.

Председник Матковић је у свом узлагању истакао и повећање субвенција за пољопривреднике, побољшање услова смештаја деце у предшколским установама, подстицаје запошљавању, за потребе социјално угрожених, рањивих и осетљивих категорија, стипендирање ђака и студената, за спорт у школама... Део средстава из буџета намењен је куповини земљишта у индустријској зони, а оваква пројекција буџета заснована је, између осталог, и на потенцијалном повећању радних места у фабрикама које се граде.

- Предвиђено задуживање од 20 милиона планирано је за куповину земљишта. Имамо тренутно четири фабрике чији се почетак рада очекује почетком године – две у јануару и по једна у фебруару и марту. У њима ће радити 500 људи. То ће такође подићи приходну страну нашег буџета, а морамо да наставимо са обезбеђивањем услова за инвеститоре који долазе. У најави их имамо неколико. Још једна хала до пролећа се гради у СДПР- у, све то иде у прилог ономе што говоримо и надам се да ћемо наставити како смо радили и започели пре две године – закључио је своје излагање оптимизмом председник Матковић

И председник Скупштине Ненад Перић у наредној години очекује већи прилив пара у буџет од пореза и доприноса 500 новозапослених радника.  

-  У односу на извршење буџета за текућу годину планирали смо 65 милиона динара мање буџетских средстава у 2018. Разлог томе је што буџет за 2017. неће бити у потпуности извршен у односу на план, биће мањи, а с друге стране имали смо у виду да ћемо имати неке приходе који ће бити већи, а односи се на порезе на зараде јер ћемо да запослимо 500 људи у општини Велкика Плана. То је нови порез на зараде и нови изворни приход у буџету. Реализацијом нових инвестиција увећаће се вредност пореза на имовину што је изворни приход локалне самоуправе и у том смислу ће бити повећан укупан приход – рекао је председник СО Ненад Перић и потврдио став предлагача буџета да се ради о развојном и социјалном буџету, а не о списку лепих жеља на чему инсистира опозиција.

- Ако има 20 милиона више него прошле на позицији за инвестиције, онда је развојни, прошле године смо изградили четрдесетак улица, пресвлачили све оштећене саобраћајнице, обновили многе амбуланте, школе и вртиће, онда то значи да се тај развој у том смислу наставља. То што се улаже у комуналну инфраструктуру и купује земља није ништа друго него развој, а развој зато што се тиме стварају услови за довођење нових инвеститора, а то је и комерцијално улагање јер се отварањем нових радних места повећава износ пореза на зараде. То су релације у којима се креће планирање буџета – казао је Перић и истакао као битну карактеристику протекле седнице активније учешће опозиције подношењем амандмана.

-  Требало је 16 седница да се опозиција томе научи. Подношењем амандмана Скупштина је добила нови квалитет, међутим још увек имамо, нарочито од одборника Томовића, непримерено понашање и излагања која не поштују достојанство Скупштине, употребу речи и израза са циљем да се омаловажи нечији рад.

За Александра Томовића, одборника ДС, тачка буџета није била најважнија на дневном реду 17. седнице. Била би, како је истакао, да смо ми нормална земља и нормална општина.

- Овде се све ради паушално и провизорно, сама чињеница да данас усвајамо буџет који ће имати 15 ребаланса потпуно је ирелевантно, владајућа већина направи списак лепих жеља, стручна служба то спакује да математички буде исправно и то вам је предлог буџета да бисмо ми овде имали расправу. Суштина буџета је како ће се та средства сутра потрошити. Када о томе почнем да говорим председник Скупштине не жели да ме чује; поново сам му трн у оку, камен у ципели, а поменућу да и мали камен од свега два одбоника, или два милиметра, може да изазове гангрену – коментарисао је учинак опозиције Томовић и додао да се одлуке о буџету не могу доносити тако да се само очекиваном већином усвоје.

- Није сврха буџета да само изгласамо где ћемо колико милиона потрошити. Сутра у пракси имамо да се та средства троше на орук, неплански, да нема довољно средства, да се ребаланс ради неколико пута годишње, а то указује на чињеницу да је само испоштован закон у пукој формалности да би се буџет усвојио. То заправо не значи ништа јер ми нисмо озбиљна општина. Зато сматрам да је буџет маскирни, скрива све што може да се сакрије  и само задовољава општу форму закона.

Опозициони одборник Далибор Тодоровић члан НС, поднео је неколико амандмана иако је био сигуран да их неће прихватити владајућа коалција.

-- Сврха амандмана је да се унапреди неки текст, или да промени неки значајнији део за који сматрате да може да буде унапређен. Није битно ко га подноси, ако су часне намере. Проблем овог буџета је већа аналитика и изостанак јавне расправе и транспарентности. Сматрам да ни један буџет не може да се оствари сто посто, увек постоје неке ствари које морају због нечег да сачекају другу годину, али буџет вам говори о одређеним смеровима у ком смислу у појединим секторима се ради и шта жели да се постигне. Ми овде имамо неке одређене цифре где су за поједине секторе реалне, али су нека средства мала због чега долазимо до закључка да буџет не можемо да карактеришемо као социјални, развојни или нешто друго. Може се рећи да је све то у једном – каже незадовољан што није прошао ни један амандман Народне странке с обзиром на то да су предлагали неке конкретне ствари.

- Поздрављам да  се ради на уштедама, али по мом мишљењу уштеде се раде дугорочним планирањем и инвестирањем у одређеним аспектима и секторима привреде и друштвеног живота који ће дугорочно да нам дају уштеде из којих ћемо касније да извлачимо нове инвестиције и ново унапређење стандарда грађана и грађанки. Јако важан сектор између осталог и због приступања ЕУ је заштита животне средине, али је мало средстава одвојено за ове намене, притом евидентно је да немамо конкретне мере. Када се ради о родном буџетирању споменуто је да ће се идуће године 20 девочица више бавити спортом. То генерално није неки битни индикатор, да не говоримо о заштити од насиља и сличним важним стварима везаним за родну равноправност. Није вођена јавна расправа о буџету што би дало неке конкретне резултате шта грађани мисле о трошењу пара из касе коју они пуне. Не бих имао против да подржим оно што је добро, као што и радимо, ако је нешто у интересу грађана и на леп начин припремљено. Овде смо дошли до буџета који не предвиђа те ствари, не можемо да га подржимо.

Тодоровић сматра де је неопходна детеаљнија презентација буџета одборницима како би могли да реагују на прави начин.

- Буџет за прошлу годину има је генерално слабо извршење 56,67 процената. До краја можда ће моћи да се поправи утрошком средстава, али је свакако уочљива и мањкавост где су се паре потрошиле. Имали смо абнормалне цифре за медије који нису ни требали да уђу у разматрање трошења пара грађана Велике Плане, тада сам упућивао предлог да то треба да се промени. Нажалост није, онда имамо да неки веб портали из Раковице имају више од наших локалних. С друге стране, имате проблем око невладиног сектора, мало се радило на томе. Јак цивилни сектор гарантује транспарентност и бољи рад сваке власти.

Тодоровић је упутио примедбу и на планирани износ средстава од само 150.000 динара за бригу о старима.

- Имали смо данас опаску како се повећао број давања за социјалне случајеве, што сматрам не говори да смо ми добри, као општина и земља. Ако издвајамо више пара за те људе то значи да их има више, имамо више људи који иду на народни казан, којима је потребан огрев, храна, више сиромашних. То је страшан проблем у целој земљи и проблем се не решава тако што му дајете једнократну помоћ, него на другачије начине то треба решавати и кроз овај буџет. Свих мојих пет амандмана у том делу нису прихваћени – истакао је Тодоровић и нагласио да је имао амандман и на давање већег овлашћења председнику општине тако што ће се смањити аутономија и веће право одлучивања директора јавних предузећа и установа.

- Директори фактички и практично немају никакву аутономију, постављени су партијски, што разумем, то нам није ништа ново, али са друге стране управо ти директори не могу да запошљавају адекватан кадар који им је неопходан, него се пита председник општине. Ни то ништа није ново, али смо ми озаконили нешто што је противзаконито јер то регулише влада РС и одређена комисија за запошљавање. Код нас председник општине има веће ингеренције, па ако каже комисија том предузећу је неопходан тај кадар, председник може да одбије сагласност и да сугерише друго решење. Усвојили смо на прошлој седници антикорупцијски план који гарантује транспарентност и аутономију у свим предузећима и установама, управо тиме се ојачава тај део сектора да буде што већа аутономија предузећа без учешћа политике, већ на овој седници смо га прекршили – образложио је своје незадовољство буџетом опозициони одборник Далибор Тодоровић.

ПОРОДИЛИШТЕ

Дозволили су одборници себи да вишесатно заседање уместо паузом учине занимљивијим смехом и духовитим констатацијама. Милоје Димитријевић, одборник СНС, упутио је током расправе примедбу са говорнице предлагачима питањем када ће се градити породилиште  у Великој Плани. Разочаран што га ни овог пута нема у пројекцији буџета, решио је да макар упита надлежне докле се дошло.

-  Замолио бих помоћника председника општине, Бранка Опачића, да ми каже, како бих ја мојим комшијама одговорио када ће да се гради породилиште у Плани, оно о коме смо јон и ја причали грађанима у кампањи, од куће до куће, када смо им обећавали све и свашта да би за нас гласали. Моја жена је већ у годинама, неће доживети да још једно дете роди, у нашем породилишту, а баш би волела да јој се макар једно дете роди у Великој Плани.