Род и родна равноправност тема о којој се све више прича
Пројекат „Света речи“ усмерен на пружање подршке средњошколкама да се ослобођене стереотипа охрабре за самостално доношење одлука о сопственим животним питањим даје очекиване резултате
Девојке из Велике Плане, Бора, Крагујевца и Деспотовца едуковане на новом пројекту „Света речи“ довољно су оснажене након едукација, радионица и рада са менторкама да се знањем и чврстим ставовима о својим вредностима боре за циљеве које су зацртале. Вршњачке едукаторке из партнерских школа на пројекту „Света речи“ су сва стечена знања на тренинзима успешно пренеле вршњакињама у својој средини и тиме идеју о женској родној равноправности прошириле на више стотина девојака из поменутих средина које су се упознале са значајем теме и пројектним активностима који је имао за циљ да оснажи девојке да буду своје, да самостално доносе одлуке и не трпе штетне утицаје околине.
Пројекат „СНАЖНО ДА ЖОВОТУ! ОСНАЖИВАЊЕ ДЕВОЈАКА ЗА ПРЕВЛАДАВАЊЕ ЖЕНСКЕ НАУЧЕНЕ БЕСПОМОЋНОСТИ“, који реализује УГ „Свет речи“ уз подршку Екуменске иницијативе жена, Фондације „Филиа“ и Министарства спољњих послова Савезне Републике Немачке, улази у завршну фазу. Партнери на овом пројекту су Средња школа „Кнез Александар Карађорђевић“ из Крагујевца, Техничка школа из Бора, Техничка школа из Деспотовца и Економско угоститељска школа „Вук Караџић“ из Велике Плане. Након обуке у Врњачкој Бањи, која је организована средином априла, неколико месеци касније успешне вршњачке едукаторке су, при крају прошле школске године и почетком ове, организовале у својим срединама редионице на којима су преносиле стечена знања вршњакињама и оснаживале их да се боље упознају са тематиком која је последњих година све присутнија у друштву. Реализовано је по десет радионица у свим партнерским школама које су узеле учешће у овом пројекту, едукација је вршена у свим узрастима и разредима након чега су готово све средњошколке из ових школа научене да разликују пол и род, да препознају родно засновано насиље, да се изборе за своје ставове, да слободно изражавају своје мишљење и доносе одлуке за које сматрају да су исправне. Тема радионица били су и ставови о родној равноправности, а након завршених активности менторке су истакле да су промене видне и веома значајне.
- Девојке су заиста снажније јер су након спроведених едукација и едуковања својих вршњака добиле званичну потврду својих ставова да су исправни и да је вредно борити се за њих. Едукаторке су истакле да су највеће промене примећене у продубљивању свести код девојака и самих едукаторки о проблематици која је присутна, али се закључује да се о женским темама врло мало отворено говори, са чијом се констатацијом слаже велики број женске популације – истакла је резултате рада свог тима менторка Маријана Јовановић Миладиновић, педагошкиња из Деспотовца.
- Општи утисак током реализације пројекта је уочавње позитивних промена код већине учесница с обзиром на чињеницу да су са великим интересовањем и отвореношћу девојке учествовале у свим активностима. То указује на могућност да ове младе жене убудуће граде став при коме ће искористити стечена знања и вештине усвојене на овим радионицама и да овакве едукације дају значајне резултате – рекла је на крају пројекта Нада Петровић, менторка тима из Крагујевца.
- Најзначајнија промена је уочена управо код вршњачких едукаторки које су изградиле посебан став и сигурност у опхођењу и жељи да пренесу своја знања и искуства – закључила је Нада.
Кроз пројектне активности и дискусије током вишемесечних школских активности учествовало је у Бору 79 девојака, у Деспотовцу 80 девојака и 15 жена, у Великој Плани 69 ученица, а у Крагујевцу 90 девојака средњошколског узраста, десеторица младића - средњошколаца и три жене.
- Три ученице наше школе узраста 17 и 18 година оснажене на тренингу у Врњачкој Бањи да реализују радионице и пренесу своје знање и искуство стечено на обуци у овиру пројекта “Снажно Да”, едуковале су своје вршњакиње о роду и родној равноправности, мушко - женским односима и проблемима који се најчешће јављају као последица непоштовања права жена. Користи од пројекта су имали и ученици другог и трећег разреда средње стручне школе, међу њима су две ученице другог разреда, узраст 16 година, ромске националности. Позитивне промене су запажене код вршњачких едукаторки које су стекле више самопоуздања како за себе тако и у јавном наступу, унапредиле су вештине вођења радионица и начин комуникације са саговорницима – каже психолошкиња Сања Павловић, менторка тима из Велике Плане.
И из Бора менторке преносе сличне утиске:
- У току реализације пројекта дошло је до значајних позитивних промена које су се огледале у томе да је пројектна циљна група изразила захтеве у погледу потребе за даљим разговором на тему родне равноправности, уследио је потом усмени позив основнне школе за реализацију радоница међу старијим основцима, побољшана је репутација школе кроз учешће менторки на лолалној телевизији и радију, а сам вршњачки тим је постао ефикаснији и флексибилнији у решавању проблема међу вршњацима – истакла је своја запажања менторка Сања Пејчић, док је друга менторка, Светлана Продановић, додала да су директну корист од пројектних активности имале све учеснице радионица што се одражавало на њихово понашање и комуникацију.
- Запазили смо побољшану комуникацију међу девојкама, реализоване активности су подстицале сарадњу међу ученицама различите етничке, националне и религијске припадности. Град Бор је мултинационална, мултиверска и мултикултурална средина због чега је било пожељно да се оснажене девојке позабаве питањима родне равноправности на свим нивоима. Едукаторке и учеснице радионица закључиле су је да је од изузетне важност правовремено препознавање проблема који настају услед непоштовања родне равноправности и њихово ефикасно решавање заузимањем јасних ставова којима другој страни дају до знања да су снажне и одлучне и да неће допустити било који вид дискриминације. Запазили смо да је овим пројектом повећана учинковитост тима што се одражава на бољу организацију и расподелу задатака међу чланицама тима и одељења – рекла је менторка из Бора, Светлана Продановић.
Овим пројектом отворене су нове теме и појмови који суштински нису много заступљени у друштвеној сфери живота, због чега су досадашње активности биле, по оцени учесника, едукаторки и ментора, од изузетног значаја за њих и све остале индиректне учеснике пројекта који су о пројекту сазнавали од деовјака које су едуковале своје вршњакиње о значају теме и родној равноправности и менторки које су надгледале њихов рад и пружале им неопходну подршку. Намеће се закључак да су од пројектних активности корист директно имале саме учеснице пројекта, а индиректно сви они који су са њима ступали у даље дискусије и комуникацију, родитељи који су од своје деце сазнавали чиме се баве на радионицама и њихови професори који су били упознати са циљевима пројекта.
„Објављивање ове публикације подржала је Екуменска иницијатива жена из Омиша, Хрватска. Садржај публикације одражава искључиво ставове њихових аутора/-ица и не представља нужно и службене ставове ЕИЖ-а.“
„Екуменска иницијатива жена (ЕИЖ) Хрватска је непрофитна организација која кроз свој програм доделе финанцијских потпора подржава пројекте и развој базичних организација којима управљају жене те теологиње у Хрватској, Босни и Херцеговини, Црној Гори, Сјеверној Македонији, на Косову и у Србији. ЕИЖ је посвећена оснаживању улоге жене у јачању цивилног и међурелигијског дијалога те потенцијала вјере као позитивног фактора социјалне промјене кроз изградњу мира и помирења. С обзиром на свој регионални профил, ЕИЖ осигурава активистицама из своје мреже могућност сусрета те размјену искустава с циљем веће видљивости њихова рада и веће могућности за приступ ресурсима.”