Којој генерацији припадате – често је питање на које није баш свакоме једноставно да одговори. Да ли сте миленијалац, генерација X, Y или Z, када се упитник овако разложи постаје јасније а одговор се некако сам по себи намеће.
Свака генерација има своје особине и стереотипе по којима се понаша, опште је позната ствар уочена посматрањем генерацијс које промичу поред нас. Ко смо шта смо и какви смо, сагласили се или не, на наше понашање, ставове, начин размишљања, понашања и опхођења утичу ствари и људи око нас у уистој мери колико и ми утичемо на њих. Та узајамна спрега карактерише нас као људе који припадамо једном периоду, епохи, временском раздобљу кој нас обликује да будемо онакви какви јесмо. Генерације X, Y и Z, као и миленијалци нису овако подељени без икаквог разлога. Научници кажу да сваку од ових генерација карактерише низ истих особина. По овој категоризацији није тешко открити којој генерацији свако од нас припада.
У жељи да останете своји, јединствени и непоновљиви, тешкоћете се сложити са овом констатацијом која вам у првом трентку изгледа као груба процена нечије личности. Вероватно помишљате да вас од некуд гледа велики брат који Орвеловим принципима боји вашу личност. Не слажете се с тим и не желите да носите униформу по којој вас препознају. Ако је веровати психолозима, а кажу да их искуство наводи да генерализују ствари, било да сте из генерације X, оне старије коју називају " baby boomers" или сте миленијалац, свакако се понашате по неким већ утврђеним стереотипима. Ви их најчешће не примећујете, не уочавате сличности и разлике јер спадају у дневну рутину сваког од нас. Психолози као стручњаци за наше понашање и нашу душу и те како повезују овакве ствари и генерације које су предмет њихових опсервација сврставају у одређене групе. С разлогом кажу, док други тврде да је читав посао око тога као да докон човек броји звезде или по оној народној „говеда крштава“. Да се и ми у овом тексту, у време распуста и годишњих одмора мало забавимо слагањем коцкица.
Ко су ућуткани
У ову генерацију по подели стручњака о којима смо говорили спадају људи који су рођени после Великог рата и сви они рођени до средине '40-тих година прошлог века. Карактерише их послушност и прихватање ауторитета без поговора. Самоускраћивање права гласа је последица ратне дисциплине. Уколико би се неко од њих и побунио то би се сматрало афером. Пуни су предрасуда, пратили су их табуи против којих нису могли готово ништа све док се нису догодиле значајне друштвене промене и отварање друштва ка слободнијем понашању. Интересантно је да су они и под тим строгим васпитањем успевали да дођу до својих грађанских права и већох слобода унутар породице и заједнице. То би требало да значи да нису сви дозволили да их угуше ауторититети и да су искочили из масе у жељи да остану и буду до краја своји.
"Baby boomers"
У ову генерацију спадају сви они рођени после Другог Светског рата, када је дошло до наглог пораста наталитета. Сеже све до 1960. Многи стручњаци сматрају да су људи несвесно сматрали да треба да надокнаде народ изгубљен током рата. Карактерише их поверење, па чак и у aуторитете, али и потреба за независношћу и деловањем у оквиру тога. Нагле промрне су се догодиле појавом хипи покрета, популаризацијом музичких група које су диктирале понашање, стил облачења, слободу говора и мишљења. Појавом телевизије креира се понашање које условљавају популарне личности из света филма, музичке звезде, ликови са екрана.
X генерација
Генерација X је начинила корак напред у том правцу освајања слобода. Почетна година рођења ове генерације варира у односу на истраживања, а негде сеже и до 1980. године па на овамо. Ову генерацију прекида она " baby boomers", али може се рећи да се X генерација наставља и после тога. Наиме, оно што групише ове људе је снажна радна етика коју фантастично успевају да избалансирају са личним потребама. Повезују их и за музички правци панк, гранџ, техно и слично. Важно је напоменути да је дигитална технологија у њихово време била непостојећа.
Y генерација
Стручњаци се такође споре око тога када су рођени први припадници ове генерације. Неки сматрају да је то 1980. година, други то приписују почетку '90-тих. Они се понашају врло ауторитативно и долазе у многе сукобе због својих уверења. Имају проблем са надлежнима и увек теже нечему бољем. Ипак, уколико не успеју да прогурају своје циљеве, они се посрамљено повинују правилима. Неоспорно је да су вредни и да су спремни да умру за своје идеале. Ова генерација се тек на средини свог живота сусреће са дигитализацијом и покушавају да се уклопе, ико не верују много у технологију лако прихватају новине због окружења и жеље да следе и буду део групације којој припадају. Јако им је изражена потреба не заостају ни у чему и да буду увек на извору инфиормација и у центру збивања.
Z генерација
Стручњаци кажу да у ову генерацију спадају људи рођени после 1997. па на даље. Ова генерација је рођена у време дигиталне експанзије и они не знају како је то живети без мобилних телефона и друштвених мрежа. Због тога уместо социјалне корелације "лицем у лице", они се удружују у групе путем интернета и мрежа на њему. Самоуверени су и склони изазивању промена, револуционарни су у својој бити. Не трпе ауторитете и потпуно се залажу за очување интегритета. Спремни су увек за политичко реаговање и не дозвољавају социјална угрожавања, односно не остају у тишини.
Ако смо се сложили око суштинских разлика и сличности међу генерацијама које су нам доступне за посматрање, зато што им припадамо, или зато што одгајамо децу која су део нових генерација које теже новом, којима је тешко указати на грешке, пропусте, опасности које их вребају у суровим условима живота, намеће се питање шта је и ко су миленијалци. Које генерације им припадају, са којима се допуњују, које им ни почему нису сличне.
Миленијалци
Требало би да овај термин обухвата људе рођене у новом миленијуму, али неки стручњаци сматрају да њима припада део генерације Y као и део генерације Z. Они су толико умешни у коришћењу дигиталних технологија да се може рећи да су прави стручњаци. Користе друштване мреже ради комуникације, али и за пословне подухвате. Веома су интровертни и тешко се зближавају, самим тим теже улазе у бракове, па их оптужују за пад наталитета. Они не користе пиво, не возе мотоцикле и немају никакву потребу да се издвајају из масе. Преко друштвених мрежа се укључују у масу и способни су да покрену нове покрете.
Такође, миленијалци немју исто гледиште за појам дома, као остале генерације. Њима је дом цео свет, јер коришћењем дигиталних технологија могу да стигну са једног краја на други путем обичног клика. Међутим, међународне анкете показују да су миленијалци у стварности склонији да буду у дуговима него њихови преци и да им, у просеку, треба дуже да напусте родитељски дом или постигну традиционалне прагове у животима одраслих, као што је куповина имовине или аутомобила.
Овај несклад између очекивања и реалности учинио је миленијалце метом мимова и погрдних коментара на друштвеним мрежама због њиховог наводног „неуспеха", „лењости" и веће зависности од родитеља. Да све буде горе, они сада добијају презриве погледе и од генерације Z, оне која их је наследила, која за миленијалце каже да им генерално изазива „трансфер непријатности". Стручњаци тврде да су миленијалци више од дригих баксузне генерације. Морали су да се суоче са великим препрекама, као што је рецесија која је уследила после финансијске кризе од 2008. до 2009. године и скорије пандемије Ковида-19. „На много начина, миленијалци су били у положају да постану веома успешни, али су се сударили са неком врстом рецесије, масовним отпуштањима, инфлацијом, смањењем плата и повећаним трошковима живота". Све ове тврдње поткрепљују статистички подаци.“ Иако су прва генерација која је од раног узраста живела са личним рачунарима, паметним телефонима, интернетом и глобалним протоком информација, миленијалци ће носити економске ожиљке овога што их је снашло до краја живота" – кажу стручњаци.
Свака генерација суочава се са властитим изазовима и „тренуцима који је дефинишу" - догађајима који обележавају генерацију тако да то утиче на њихове страхове, образовне и животне изборе, вредности и перцепцију будућности. „Тиха" генерација (рођена између 1928. и 1945. године), била је значајно обележена Другим светским ратом. Беби бумери (1946-64) доживели су глобалне догађаје као што су Вијетнамски рат и одлазак човека на Месец, распад држава у којима су живели, економске кризе и нове ратове... Генерација икс (1965-1980), која је дошла касније, доживела је окончање Хладног рата и ширење ХИВ-а. Генерација Z (људи рођени између 1997. и 2012. године), заузврат, свакако ће се наћи под великим утицајем искуства са Ковидом-19. На читаве генерације могу да утичу и догађаји локалних размера, као што су природне катастрофе, епидемије или трауматични политички догађаји.Миленијалци имају сјајне вештине, релативно су млади и могу да извуку корист из економског опоравка који буде уследио у наредних неколико година, какав год он био", кажу стручњаци на које се позивамо када говоримо о овој теми.
„Они имају много времена пред собом да донесу одлуке и пронађу себи циљ у животу. С једне стране, миленијалци нису имали среће, али с друге стране, још имају времена да преокрену све у сопствену корист. Они у многим земљама представљају највећи део тренутне активне радне снаге и највећу генерацију на управљачким позицијама“.
Хтели или не, морамо да се сложимо са већином ових подела и ставова стручњака. До систематизације генерација по категоријама или хронолошком реду смена дошло се посматрањем, праћењем ситуације у свету, пројектовањем будућих глобалних политичко економскох прилика на које као појединци не можемо да утичемо. Како год изгледало текст који смо започели у готово шаљивом тону, са неверицом да има истине у овим поделама, стварност нас упозорава да је много истине у свему што је овде наведено од стране упућених у тематику и да би требало са више пажње и разумевања да размислимо о разликама између нас, наших предака и следбеника да бисмо лакше разумели и прихватили оно што се догађа око нас.