Нови пројекат „Имамо право на живот без насиља!“ у циклусу пројеката за младе у борби против насиља реализује УГ „Свет речи“ уз подршку Фондације за отворено друштво Србија у шест сеоских школа Подунавског, Браничевског и Поморавског округа. Партнери на пројекту су основци сеоских школа из општина: Кучево, Велико Градиште, Пожаревац, Јагодина, Деспотовац и Смедеревска Паланка. Тренинг за медијаторе организован је од 25 – 27. септембра у хотелу „Вир“ у Великој Плани. Због великог интересовању за тему која је у последње време заокупила значајну пажњу јавности као последица бројних немилих догађаја међу вршњацима, са смртним исходом, у пројектне активности су се укључили ученици основне школе „Радица Ранковић“ из Лозовика и средњошколци две техничке школе из Деспотовца и Врелике Плане.
Јелена Златкова, ауторка пројекта, професорка књижевности у Гимназији Велика Плана, председница „Света речи“, рекла је на представању пројекта да се прича о медијацији шири и да сe са великим уважавањем прихвата овај метод решавања спорова не само у школама него и у правосуђу.
- Драго нам је да постоји интересовање за тему којом се бавимо дуги низ година и улажемо велике напоре да се насиље међу вршњацима заустави. Укључили смо у пројекат на њихов захтев још две школе, што значи да има одјека оно што радимо и због чега ангажујемо пројектним активностима велики број школа широм Србије. Са „Креативном педагогијом“ из Пожаревца смо прошле године у овом простору имали прву обуку медијатора, из градских средњих школа: Кучева, Смедеревске Паланке, Великог Градиштеа, Велике Плане, Пожаревца и Деспотовца – рекла је Златкова и истакла да су то школе са којима удружење сарађује читав низ година на многобројним пројектима.
- Сада смо по први пут окупили основне школе из сеоских средина зато што су мање укључене у овакве пројекте и зато што имају мање прилика за овакве активности као што то имају деца из градова. Идеја пројекта је да се у сеоским школама створе тимови за медијацију који би посредовали у вршњачким сукобима. Сведоци смо да све више има насиља у школама, недавно смо у фебруару, имали ситутавцију да је један младић изгубио живот у вршњачком насиљу и пре месец дана смо овде имали пројекат посвећен њему и борби против насиља – подсетила је Јелена Златкова на трагичан догађај када је Стефан Филић, матуран ЕУШ „Вук Караџић“, изгубио живот као жртва вршњачког насиља.
- Школе увиђају да је неопходно укључити се у борбу против насиља на један другачији начин, а не само кажњавањем ученика. Од 2001. године радећи у цивилном друштву преко 50 пројеката посвећених младима реализовали смо са многобројним донаторима и великим бројем учесника. Надам се да ћемо заједно реализовати започете пројекте и дати допринос да се смањи број жртава насиља, смањи насиље у школама, да утичемо на младе да се у будућности не појављују као насилници. Циљ је свима нама да заједно допринесемо бољем животу у заједници – закључила је у свом обраћању учесницима пројекта Јелена Златкова.
Као тренер на пројекту, педагог Живкица Ђорђевић, преноси новим генерацијама вишегодишње искуство. Обучила је велики број медијатора и колегама указала на предности медијације у решавању сукоба међу вршњацима.
- Прошла сам све неопходне обуке и нисам могла да претпоставим када сам почињала колико је значајна и колико је могуће применити медијацију у животу. Оно што сада будете научили је вештина која ће овде бити утемељена за целоживотно искуство, а ви ћете је даље развијати кроз праксу. Од вас зависи да ли ће то бити нешто чиме ћете моћи да се даље бавите, или ће остати сазнање да постоји и да се може кроз живот применити на више начина.
Педагог са дугогодишњим искуством у просвети и цивилном сектору, Живкица Ђорђевић је прошла различитите бројне обуке, постала члан Националног удружења медијатора Србије и наставила да се усавршава у том смеру радећи са ученицима и њиховим менторима на пројектима у којима се предност за решавање спорова даје медијацији.
-Искуства на овим пројектима за менторе могу да буду корисна уколико сте заинтересовани да стекнете статус особе која може да врши медијацију за потребе правосуђа. То је успела колегиница из Деспотовца, Маријана Миладиновић Јовановић која је лиценцирани медијатор Министарства правосуђа. Прошла је обуку, конкурисала на јавном конкурсу, завршила обуку која је била неопходна за правосуђе и добила лиценцу – рекла је Живкица Ђорђевић, упућујући савет колегама шта све могу медијацијом да ураде уколико себе препознају као медијатора и неког ко може да помири сукобљене стране.
Маријана Миладиновић Јовановић, педагог из Деспотовца, је овом приликом пренела колегама стечено искуство остварено у раду са младима у области медијације. Каже да се насилници који прођу медијацију више не појављују као повратници, не чине насиље, а што је похвално за тим и медијацију уопште, после оваквих ситуација пожелели су неки од њих да буду и сами корисни у решавању спорова међу вршњацима.
- Пошто смо прошле године прошли обуку за медијацију, имали смо неколико случајева медијација са тешком и проблематичном децом. Успели смо да вратимо проблем у медијацију, усмерили смо разговор на повређена осећања која нису изречена и дозволили да свако од њих каже шта преживљава и како се осећа. Деца стрпљиво слушају, медијацијом сагледавају о чему се ту ради и ретко када понове нешто слично и ретко када себе доведу до ситуације да поново дође до медијације. Обично се на следећој медијацији појави неко други као актер и управо ме је то охрабрило да прича вреди и да живи у пракси – каже Маријана и истиче да су медијатори на обукама солидно оспособљени, свесни су своје улоге и да их другови поштују.
- Моје присуство није било неопходно, осим у сагледавању ситуације, припреме и резултата медијације. Водили смо рачуна да дечаци међу дечацима посредују, а девојчице међу девојчицама. Стварно раде и знају свој посао.
И Синиша Павловић, професор књижевности у ТШ “Никола Тесла“ преноси слична искуства.
– Био сам на семинару у августу и научио основне ствари из медијације. Ово је наставак борбе против насиља са којим се сусрећемо често у школи и свакодневном животу и раду. Мислим да би требало да буде што више оваквих радионица зато што увек сазнамо нешто ново, како препознати насиље, одреаговати, како га спречити, како деловати превентивно и када до насиља дође који су то модели решавања. Посебно ми одговара радионица медијацијом против насиља зато што мислим да је то најбоље решење за решеавње сукоба међу вршњацима. Ученици који су прошли медијацију после сукоба углавном не понављају насиље које су починили раније. Искуство је такво да када једном прођу кроз процес медијације сазнају да више не треба да се понашају насилно и да је најбољи начин за решавање конфликата међу њима разговор. Тражење решења мирним путем.
Драгана Живковић Скокић, ментор тима из Лозовика, са својим ученицима је допунила знање о медијацији које су стекли у ранијим контактима са УГ „Свет речи“, радећи на филмићима који су имали задатак да скрену пажњу на насилно понашање међу вршњацима.
- Веома је корисно искуство стечено на овим обукама. Ученици који ће пренети своје знање и вештине на своје вршњаке имају задатак да посредују међу вршњацима у споровима који су чести међу њима. Да не би конфликти попримили веће размере и прерасли у насиље уче се да применом медијације смире ситуацију. Оснажени су да реагују, препознају насиље и зауставе га како би показали осталим ученицима да постоје модуси решавања конфликата мирним путем без употребе силе и свађа које доводе до психичког рањавања жртве, што је посебан облик насиља коме се морамо супротставити пре него ескалира међу вршњацима. За нас је посебно занимљиво што све научено на овим тренинзима можемо да преточимо у филмиће и да на тај начин ефикасно и речитије него употребном сувишних речи укажемо на могуће решење сукоба. Тренинг ће им омогућити да решавају не само конфликтне ситуације него и многе животне проблеме у приликама где може да дође њихов потенцијал до изражаја – каже Драгана, вођа тима лозовичке школе анимираног филма.
Школски психолог Тамара Лукић из Лозовика, са тренинга је понела позитивне утиске и корисна искуства за рад са децом у решавању вршњачких конфликата.
- Задовољна сам тренингом поготову што мислим да је могуће решавати проблеме медијацијом. Добар је модел у превенцији вршњачког насиља. Задовољна сам и како наши ученици учествују у дискусијама и на који начин се укључују у рад радионица. Мислим да је веома корисно, надам се да ћу и ја наставити да радим у овој области иако сам први пут на оваквом скупу. Надам се да ћемо све што смо овде прикупили као информације моћи у пракси да применимо. Лако је применљиво у превенцији насиља, може да да значајне резултатре – каже психолог чије искуство показује да је неопходан ближи контакт са децом како би се схватило са каквим проблемима се сусрећу и како им помоћи - каже Тамара и напомиње да је била неколико пута у прилици да решава вршњачке конфликте.
- Било је потребе за саветима. Више су долазила деца која имају проблема у комуникацији него деца која такве проблеме немају, зато сам више са њима радила и била им од помоћи. После разговора у спорним ситуацијама имају потребу да дођу код мене на разговор. Сада сами сврате и отворено говоре о проблемима које имају. Осећа се промена и бољитак у понашању код ученика након оваквог третмана зато сматрам да ће медијација дати значајне резултате и утицати на смањење насиља међу вршњацима.