недеља 15. септембар 2019.
Министарство омладине и спорта Републике Србије подржало је нови пројекат УГ „Свет речи“ којим се наставља едукација средњошколаца у борби против вршњачког насиља. Овог пута циљ је да се медијацијом спречи продубљивање конфликата међу ученицима и утиче на подизање свести адолесцената да се мирним путем могу зауставити сукоби који воде ка нежељеним последицама.
На радионицама у оквиру тродневне едукације на пројекту „Кул је да знаш! Вршњачком медијацијом против насиља“ окупило се 28 ученика из шест општина и седам наставника супервизора вршњачке медијације из седам средњих школа партнера у пројекту. У оквиру едукације обучени су вршњачки медијатори за ненасилно решавање сукоба чији је задатак да у својим одељенским заједницама и школама пренесу стечена искуства и вештине на своје вршњаке. Едукацијом деце средњошколског узраста из Пожаревца, Кучева, Деспотовца, Великог Градишта, Смедеревске Паланке и Велике Плане утиче се знањем на сузбијање насилног понашања међу средњошколцима и подстиче свест адолесцената да се медијацијом могу спречити проблеми који се јављају у комуникацији међу сукобљеним странама. Обуку је реализовао Центар за креативну педагогију, а тренинг водила Живкица Ђорђевић, педагог из Пожаревца.
Статистички подаци на нивоу Србије, који говоре да је око 88 одсто ученика средњих школа имало искуства са вршњачким насиљем и да је 26 одсто ове популације било сведок неког облика насиље, више него довољан су разлог да се о овој теми интензивније размишља у циљу проналажења могућег решења за сузбијање насилног понашања међу вршњацима. Како су интерактивни тренинзи један од начина да се статистика промени на боље, најновије активности „Света речи“ наишле су на обострано интересовање ученика и професора партнерскиих школа ангажованих у пројекту. Едукацију су прошли ученици Гимназије Велика Плана, Паланчке гимназије, Пожаревачке гимназије, Средње школе „Жикица Дамњановић“ Смедеревска Паланка, Средње школе Кучево, Средње школе „Милоје Васић“ из Великог Градишта и Техничке школе из Деспотовца.
Овим пројектом оспособљени су средњошколци Подунавског, Поморавског и Браничевског округа за програм вршњачке медијације који ће у својим срединама преносити стечена знања и вештине на своје вршњаке. У школама у којима до сада није ништа рађено на пољу медијације биће формирани тимови за медијацију са циљем да се убудуће мирним путем решавају насилна понашања међу ученицима, док ће у образовним установама које раде по овом принципу са већ постојећим тимовима за медијацију, са новим сазнањима и искуствима вршњачких едукатора, медијација бити додатно унапређена.
- Обучавају се овим програмом медијатори да сами интервенишу у својим одељенским заједницама, уче да спрече насиље да се даље распламсава и оснажују да евентуално учествују у процесу медијације када до конфикта дође. Медијатори својим способностима доводе до ситуације да обе стране желе да се помире, чиме доприносе да сукоб не поприми шире размере и избегну физички обрачуни и повреде - објашњава начин рада Живкица Ђорђевић, педагог Пожаревачке гимназије, тренер обуке на пројекту „Света речи“.
- Цела идеја је да се школа оснажи, буде једна институција у којој влада педагогија мира, где људи на миран начин решавају проблеме у оквиру конфликта који се јавља. Полазио се од става да је људски живот, посебно у периоду адолесценције, препун стреса, што значи да ми од раног јутра до вечери имамо неку врсту конфликата; било сами са собом, или са другим особама, са појединцима и групама. Стално само у неким сукобима и размишљањима који су наши интереси, а који интереси друге стране и на тај начин покушавамо да динамично идемо кроз живот. Кад се ти конфликти оснаже и ојачају спречавају нас да можемо да радимо, мислимо и функционишемо нормално, а са друге стране пак, могу да буду извор врло опасних ситуација. Када конфликт есклаира долази до сукоба појединаца, троше се велике енергије, може да дође до физичких повреда, психичког малтретирања и многих проблема који успоравају квалитетан рад особе, до ситуација када живот може да буде угрожен. Све то је тема ових радионица – рекла је о значају едукације тренер на пројекту.
На тренинзима су ученици обучени како да препознају насилне ситуације, на који начин могу да их зауставе и како да реагују да сукоб не ескалира до нежељених последица. У највећој мери усмерена им је пажња на успостављање ненасилне комуникације између учесника у сукобу што медијација у суштини и јесте, а представља истовремено главни циљ пројекта.
Већина учесника у пројекту истакла је да им је појам медијације нов и да се до сада нису сусретали са овом темом која им је била занимљива и инспиративна, притом их навела на дубља размишљања о насилним појавама и могућностима сузбијања насиља међу вршњацима, тим пре што упркос кампањи да се насиље заустави, у свим облицима и срединама доживљава експанзију и постаје све бруталније међу адолесцентима.
- Научени смо да на почетку смиримо ситуацију, да се особе међусобно слушају и да не упадају једна другој у реч, да их на неки начин доведемо у ситуацију да они сами дођу до решења и да се помире - пренела је своја искуства Милица Пешић, ученица медијаторка.
Милица Јањић је истакла да су на овој едукацији имали прилику да науче како да помогну другарима који се нађу у свађи или сукобу, а Душан Марјановић из Деспотовца је имао потребу да истакне како је након ових радионица дошао до закључка да је боље спречити него лечити и насиље сасећи у корену тако што ће медијатори интервенисати на време и предочити сукобљеним странама да је миран пут право решење свих проблема.
Међу учесницима едукације било је ученика који су на разне начине осетили последице насилног понашања, директним учешћем или као посматрачи, што је у већини случајева честа појава међу средњошколцима свуда у Србији, без обзира на то да ли долазе из већих или мањих средина.
- Било је неколико ситуација када нисам сам себе могао да контролишем, направио сам нека дела која нису била коректна ни за моје године ни за људе у околини. Једног дана сам добро размислио о свему што радим и што ми се догађа и запитао се како могу да спречим себе и друге да неконтролисане емоције, попут љубоморе и беса не доведу до насилног понашања – рекао је овом приликом Вук Вукојевић из Кучева и додао да му је таква ситуација допринела значајној промени става и опхођења у друштву.
- Почео сам више да размишљам о последицама насилног понашања и схватио да нема разлога да се дешавају такве ствари. Зато сам се пријавио јер сам желео да помогнем пре свега себи, а онда и другима, како би се спречило насиље, да не праве грешке као ја које људи у свету генерално чине непромишљено – рекао је самокритично младић који се због девојке сукобио са својим вршњаком.
У оквиру пројекта "Кул је да знаш" учествовало је седам наставника, по један представник из свих партнерских школа, који су истакли да је едукација потребна и њима, јер се насиље често јавља на релацији ученик–наставник због чега је неопходно да и они, иако су кроз искуство стекли многе вештине добре комуникације са децом, сазнају нешто ново и буду у прилици да размене искуства са колегама из других школа.
Млади су у својим изјавама потврдили да углавном не знају шта је медијација због чега је смисао овог пројекта подизање свести средњошколаца о томе како се примењује, какве резултате даје и чему доприноси учешће медијатора у борби против вршњачког насиља. У оквиру овог пројекта промотивни материјал у значајној мери доприноси ширењу идеје о примени медијације у поступку спречавања насилног понашања у школама.
- Урадили смо постер који говори колико је важно да школе имају клубове медијатора и школске тимове медијатора јер смо пошли од тога да вршњачког насиља има у различитим облицима, било да се ради о физичком, психичком, сексуалном или дигиталном насиљу. Оно што се везује за жртву је да је рањива, преостетљива и да се повлачи у себе, избегава вршњаке и престаје да учи, некад и напушта школу. Систем кажњавања који се често користи у школама не даје довољно добре дугорочне резултате због чега је неопходно превентивно деловање. Наш циљ је да се у целу ову причу укључе медијатори да би препознали, благовремено реаговали и да би разговарали у случају појаве насиља са циљем да се створи добра атмосфера у одељењу, да се развије култура ненасиља и да се код младих подстакну креативни потенцијали и безбедносна култура у свим школама подигне на виши ниво – истакла је значај едукације Јелена Златкова, ауторка пројекта и идејни творац десетине сличних пројеката „Света речи“ који су усмерени ка јачању свести деце и омладине у циљу спречавања насилног понашања.
Пројектом „Кул је да знаш“ Удружења "Свет речи" планирано је да се након тренинга у свим школама партнерима на пројекту огранизују до краја године манифестације "Спортом против насиља", "Културом против насиља“ и “Музиком против насиља", истовремено биће спроведен конкурс у свим срединама за најбоље кратке филмове који имају за циљ афирмацију медијације као начин решавања сукоба и спречавања насиља међу вршњацима.