За све постоји решење!

среда 28. март 2018.

У сарадњи са Институтом за дигиталне комуникације и Аном Мирковић, у "Промек" кабинету ТШ "Никола Тесла" у Великој Плани је организован тренинг на коме су учествовала 34 вршњачка едукатора и 15 професора који ће имати улогу ментора вршњачке едукације у својим срединама. На крају дана уручено је 49 сертификата који омогућавају стручно обученим учесницима семинара да се боре против дигиталног насиља.

 

Пројекат "Вршњачком едукацијом против дигиталног насиља" спроводи Удружење "Свет речи" уз подршку Теленор фондације

Кроз интерактивни рад имали су прилику да сазнају нешто више о  дигиталној комуникацији, злостављању и занемаривању на интернету, али и начинима решавања проблема уколико се овај све учесталији облик насиља препозна и на време открије, уз то предузму мере превенције да до насиља убудуће не долази, бар не у толикој мери као пре едукације.

За већину учесника едукације проблим није био непознат, многи су информисани да постоји, да га не треба занемаривати и да је право време да се о овом облику насиља говори стручно са свих аспеката, међу ученицима, са професорима и родитељима. У оквиру пројекта “Зауставимо дигитално насиље” који реализују Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, UNICEF и компанија Теленор, објављен је приручник “Дигитално насиље – превенција и реаговање”. Аутори публикације су Добринка Кузмановић, Биљана Лајовић, Смиљана Грујић и Гордана Меденица, издавачи Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије и Педагошко друштво Србије.

Приручник “Дигитално насиље – превенција и реаговање” намењен је ученицима, наставницима, родитељима, као и свима који раде на заштити деце и младих од насиља, злостављања и занемаривања. Приручник обухвата садржаје везане за дигиталну комуникацију, дигитално насиље, резултате истраживања код нас и у свету, превенцију дигиталног насиља, реаговање  на дигитално насиље и читав низ сличних тема. У приручнику се налазе и радионице за рад са ученицима, као и листа  прилога коју чине Интернет сајтови, филмови о дигиталном насиљу и Законски оквир.

Интерактивна верзија приручника Дигитално насиље: Превенција и реаговање, објављена је на сајту Министарства просвете, науке и технолошког развоја може се наћи на следећем линку: http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/priru%C4%8Dnik-interaktivni.pdf

У оквиру поменутих активности Министарства просвете, науке и техонолошког развоја реализује се поменути нови пројекат СВЕТА РЕЧИ „Вршњачком едукацијом против дигиталног насиља“ подржан од стране Теленор фондације. Трајаће до октобра 2018. године, обухвата 11 средњих и оснивних школа из 10 градова и општина Србије. Један од предавача је Биљана Лајовић, чланица тима за израду приручника “Дигитално насиље – превенција и реаговање”, саветница у Министарству просвете за борбу против насиља чије се учешће очекује средином априла.  

Филип Филиповић, ученик Гимназије у Великој Плани, завршио је обуку за вршњачког едукатора. За њега је ова тема продубљивање знања и стицање вештина за ефикаснију комуникацију са вршњацима.

–  Пре годину дана присуствовао сам једном сличном скупу у Скупштини града Београда, због чега могу да кажем да сам довољно упућен у ову област, али сам и данас сазнао нешто ново и добио информације које ће бити корисне у даљем раду. Јако је битно да се млади добро информишу о дигиталном насиљу пошто је то један од најчешћих и најтежих облика и видова насиља, поготову у нашој  земљи. У другим земљама свест о дигиталном насиљу је пробуђена међу свим генерацијама, код нас се тек последњих година говори о томе – каже Филип и поручује да се насиље може догодити свима.

- Може да се догоди нама и другима, адолесцентима у највећој мери, док највеће последице трпе тинејџери због недовољне упућености у злоупотребу интернета. Порука би свакако била да смањимо употребу мрежа с обзиром на то да никако не можемо да спречимо насилника јер га све време носимо у џепу.

И Милица Манојловић, Филипова другарица из школе, упућује сличну поруку својим вршњацима, деци и омладини да обазриво и промишљено користе предности дигиталних медија.

– Била сам на многим радионицама, не ове врсте, због чега сматрам да је веома значајно чути неке ствари које сам сазнала данас. Стечена знања могу да пренесем на остале вршњаке и упозорим их на могућност дигиталног насиља јер је овај облик насиља веома заступљен међу адолесцентима. Желим да поручим свима уколико им се деси да постану жртве дигиталног узнемиравања, шта год да им се догађа да никако не ћуте, не скривају истину од својих најближих јер је то данас проблем са којим може свако да се суочи. За све постоји решење, све се може поправити – поручила је вршњацима Милица.

- Не ћутите, разговарајте, ослободићете се притиска и понижења које осећате због недоличног понашања других. Комуникација је јако битна, будите уверени да ће те разговором са било ким наћи решење и издигнути се из ситуације која вас притиска -  рекла је овим поводом гимназијалка из Старог Села.

Професорка Пожаревачке гимназије, Катарина Вукашиновић, преноси мишљење својих колега да је врло значајан скуп јер је и за просветне раднике био инспиративан и едукативан.

- Тема је актуелна, веома значајна за све нас који радимо са децом. Добили смо нова сазнања, мени је лично проширио видике и са другим очима ћу посматрати шта моја деца и деца у школи раде на интернету. Проблем је присутнији од онога колико ми говоримо о томе и колико реагујемо на ове облике насиља. Посебно деца међусобно. Као родитељ ћу имати већу контролу над децоим, које садржаје посећују, што се школе тиче организоваћемо радионице и обуке за вршњаке где ће деца која су учествовала на овој едукацији њима представити како да изађу на крај са разним облицима насиља – каже професорка Вукашиновић и потврђује да су нека сазнања била откровење и за професоре који су сматрали да довољно знају о овој теми.

- Изненадило ме је то што сам видела колико смо навикнути да неке облике насиља не видимо, не реагујемо адекватно, затварарамо очи убеђени да то није тако значајно, а заправо деца која се сусрећу са тим проблемима доживљавају велике трауме. Ова едукација мења начин на који ћемо ми реаговати као учесници радионице у својим срединама, јер је то једини начин превенције тог вида насиља. Неопходно је да се упознамо са тим да нека ситна реакција која може и те како да произведе будуће крупне акције не сме да се занемари и да будемо свесни колико нешто што деци делује као шала, може да има јако озбиљне последице – указује на значај проблематике професорка из Пожареваца.

Ивана Лукић, професорка из Смедеревска Паланка, потврђује констатацију већине својих колега да је пројекат добро осмишљен, неопходан у тренутку када насиље доживљава пораст у свим срединама и свим аспектима.

- За све нас едукација о дигиталном насиљу је нешто ново, на занимљив начин реализовано, јако важно и неопходно у комуникацији са децом.  Тема је неоправдано запостављена, подстакнута када је у последње време дигитално насиље узело маха. У циљу превенције важно је да предузмемо мере заштите садашњих и будућих жртава, укажемо на опасности и спречимо будуће деловање насилника.  Добро је да смо озбиљно прихватили сугестију да се едукујемо, да пробудимо свест код ученика и родитеља, међу колегама да се се на време спречи оно што може да се догоди и да ублажимо последице које могу да буду далекосежне.

Професорка Лукић подсећа након овог скупа да су последице страшне и да  највећи проблем ствара неупућеност родитеља шта им деца раде.

- Деци не можемо да замеримо, млади су, основци су још мали. Срамота их је некада да кажу шта се дешава, покушавају сами да реше проблеме због чега долази до још верћих проблема, а када се све сазна и разоткрије може да буде и прекасно. Та отоврена комуникација која мора да се побуди између родитеља и деце требало би да буде нешто најважније за благовремено реаговање у оваквим нежељеним ситуацијама.

У другој половини априла носиоце пројекта очекује други модул када ће тренер, Биљана Лајевић, која је недавно у Гимназији у Великој Плани говорила о породичном насиљу, експерт за ову проблематику, пажњу усмерити на то како би школе требало да реагују  када имају међу ученицима децу која су починиоци, или жртве дигиталног насиља.

- Цео пројекат је подржала Теленор фондација, носи симполичан назив „Вршњачком едукацијом против дигиталног насиља“, што заправо треба да значи да је вршњачка едукација можда једини прави пут, уз подршку професора ментора, ка освешћивању младих шта све доноси злоупотреба интернета.  У свим срединама, већим и мањим градовима, проблем добија све веће размере и све је више деце млађих и старијих година који се могу сматрати жртвама друштвених мрежа од којих су све више и више зависни – наводи ауторка пројекта, Јелена Златкова, разлоге због којих је било неопходно бавити се овим проблемима у школама 10 градова и општина Србије.

- И овај пројекат може да носи назив „Док не буде касно“, зато што и један и други као циљну групу имају чланове тимова за безбедност у школама које не би требало да чине само професори него и ученици. Некада је самим професорима тешко да препознају неки проблем зато што своје ученике виђају само у систему формалног образовања, када су они на часовима, у школском простору. Често нисмо свесни тога да неко наше дете, млад човек из школске клупе, може да има проблеме и у неком свету који је ван школе, а о томе најбоље могу да сазнају њихови вршњаци. Повезаност ова два пројекта је заиста велика зато што се ради на систематској едукацији тимова за безбедност. Њихови капацитети ће бити подигнути у том правцу да могу да имају одговарајуће активности које се тичу дигиталног насиља, препознавања и пружања подршке деци која су жртве вршњачког насиља – закључује професорка Златкова.