петак 08. децембар 2017.
У поплави насиља пред којима занеми јавност, неретко са стравичним последицама, у већини случајева са смртним исходом, све чешћих сукоба међу средњошколцима у којима и девојчице имају значајну улогу, реално је поставити питање шта се ради превентивно и институционално да се насиље спречи, жртве заштите, измене законски оквири и држава у којој живимо буде сигурније место за живот?!
ОГЛЕДАЛО ДРУШТВА - БРИГА О СОЦИЈАЛНО ОСЕТЉИВОЈ КАТЕГОРИЈИ СТАНОВНИКА пројекат портала ПЛАНАМЕДИА подржан на Конкурсу Општинске управе општине Велика Плана за суфинансирање пројеката за остваривање јавног интереса из области јавног информисања за 2017. годину. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.
Тема је свакодневно присутна, истовремено маргинализована иако сваки нови случај усмери пажњу на потребу да се жртве насиља заштите, изолују од насилника и збрину, али и трајно реши проблем који поприма све веће размере. Тијанин и Алексин закон само потврђују да се и у том погледу касни за Европом и да ствар треба посматрати као узрочно последичну појаву коју би требало сасећи у корену, у најранијем животном добу.
Делујући превентивно, Јелена Златкова, професорка књижевности у Гимназији у Великој Плани и ТШ "Никола Тесла", ишла је у сусрет свим овим појавама са циљем да се ученици едукују, родитељи суоче са насилничким понашањем своје деце, професори буду обучени да препознају насиље у школама како би могли да га спрече и интервентним мерама искорене из школских клупа што је приоритетни задатак већине образовних установа последњих година, с обзиром на чињеницу да се насилничко понашање може појавити свуда и да није "привилегија" великих градова и развијенијих средина у којима преовладава декадентно и отуђено понашање младих.
- У Гимназији сам већ годинама координатор Тима за заштиту деце од злостављања и занемаривања и, захваљујући обукама на којима сам била и пројектима које сам написала заједно са колегиницом Смиљом Синђелић, реализовали смо више различитих програма који доприносе развијању безбедоносне културе код ученика. Ми смо постали једина школа у Србији која има обучен Тим за вршњачку психолошку подршку младима, ТЕЕN телефон, онлајн саветовалиште за младе - каже професорка која наставља након педесетак реализованих пројеката своје ангажовање у том правцу. Недавно је била присутна на семинару у Пожаревцу на коме је педагошки саветник, школски психолог - педагог Драгана Петровић, говорила о последицама насиља, злостављања и занемаривања на развој деце и младих.
- Ауторка сам педесет различитих програма и пројеката који се односе на области превенције: трговине људима, родно заснованог и породичног насиља, дискриминације, корупције, менталног здравља младих... које су подржали различити донатори из земље и иностранства. Остварила сам изузетно добру сарадњу са различитим домаћим и страним донаторима - Министарством омладине и спорта, које већ годинама подржава наше пројекте у области превенције трговине људима и заштите менталног здравља младих, Канцеларијом за људска и мањинска права, Америчком амбасадом, Канадском агенцијом за међународни развој, Светском банком, Европском комисијом из Брисела, Женев Глобал банком из Филаделфије, Екуменском иницијативом жена, Балканским фондом за локалне иницијативе, Централним фондом за југоисточну Европу, Фондом за отворено друштво, ОАК фондацијом, Министарством рада и социјалне политике - каже неуморна професорка Златкова која има намере да остварене контакте и стечени углед код донатора кроз дугогодишњи рад у цивилном сектору искористи за даље унапређење превентивног рада у школама и едукацији колега, ученика и родитеља у спречавању насиља и других облика злостављања, злоупотреба и занемаривања.
- Наши ученици су, током девет година, захваљујући различитим пројектним активностима "Света речи", имали прилику да бесплатно учествују на преко двадесет омладинских размена и обука у земљама бивше Југославије, али и у десет европских земаља и на тај начин упознају друге културе и народе, усавршавају енглески језик, стичу нова познанства, савладавају вештине и буду спремни за искушења са којима ће се сретати кроз живот.
Кроз омладински активизам у реализацији различитих књижевних вечери и перформанса инспирисаним животом и делом значајних писаца, генерације младих са којима је радила професорка Златкова су током гимназијских дана развијале своје креативне потенцијале, што им је касније помогло у активностима у које су се укључивали у градовима и земљама у којима раде или су на школовању.
- Пошто сам и сама била ауторка и координаторка четири европска пројекта у оквиру програма "Млади у акцији" Европске комисије из Брисела који су окупљали младе из петнаест европских земаља, а како редовно одлазим на све конференције, обуке и семинаре које организује Фондација "Темпус" из Београда који су потпуно бесплатни, желим да помогнем својој школи тако што би све већи број заинтересованих колега био упознат са Темпусовим обукама и на тај начин бисмо добили обучен пројектни тим који би писао пројекте и конкурисао за различите програме Ерасмус+ који се односе на средње школе - каже професорка, а односе се на омладинску размену, мобилност омладинских радника, стратешка партнерства у области младих, каријерно вођење и саветовање и изградњу капацитета.
- Ови програми пружају нове, широке могућности школама у Србији за које данас, на жалост, велики број колега, не само у нашој школи, још увек не зна. Такође, наша школа би имала могућност да се укључи у програм Регионалне канцеларије за сарадњу младих (RYCO) међународна организација основана од стране влада Западног Балкана – Албаније, Босне и Херцеговине, Косова, Црне Горе, Македоније и Србије, у циљу промоције духа помирења и сарадње између младих у региону кроз програме омладинских размена - наводи нове могућности које су доступне средњошколцима уз напомену да на њихове конкурсе могу да се пријаве средње школе са Западног Балкана са предлозима пројеката у области промоције и доприноса процесу помирења у региону кроз унапређење мобилности, сарадње и активизма младих.
- Овакви пројекти би били вишеструко корисни и за ученике и за професоре који би имали могућност да размењују своја знања и искуства са ученицима и професорима гимназија из других земаља Западног Балкана, а да то не буде искључиво туристичка посета - сматра Златкова верујући да би нове активности и нова ангажовања младих и њихових професора допринела да се време утроши на корисне ствари, стекну нова знања, самим тим смањи потреба за агресивним понашањем и недоличним владањем које не приличи образованим и самосвесним младим људима.
- Остварила сам и добру сарадњу са локалном самоуправом која је, у Центру за културу "Масука", младима из "Света речи" још 2010.године доделила простор "Дружилиште" у коме седам година спроводимо читав низ активности младих и за младе и њихове родитеље: радионице, бесплатно психолошко саветовалиште, Програм одговорног родитељства...Ти различити бесплатни садржаји који доприносе квалитетном провођењу слободног времена младих, утичу на неговање здравих и безбедних стилова живота што је данас посебно важно ако знамо да је све више младих корисника психоактивних супстанци, да је у порасту малолетничка деликвенција, као и вршњачко насиље.
Гимназијалци активни у "Дружилишту", захваљујући овим програмима, су постали активни промотери своје школе у друштвеној заједници, а њихове активности постале су пример друштвене одговорности која је данас, код младих, недовољно развијена.
Захваљујући различитим пројектима, професорка Јелена и њени ђаци, неретко ученици којима не предаје, доприносе медијској видљивости школе тако што се највећи број активности дешава у самој Гимназији, што је посебно важно пред чињеницом да све мањи број ученика уписује Гимназију у Великој Плани и да многи одлазе у суседне градове и општине.
- У току летњих распуста 2016. и 2017. године, своје вишегодишње искуство у писању и реализацији пројеката, пренела сам и ученицима наше школе који су се окупили у групи "Гимназијалци". Желећи да подстакнем њихов друштвени активизам са њима сам заједно писала и реализовала пројекат "Клуб Гимназијалац" и летња учионица "Зелена оаза" које су подржали Министарство омладине и спорта у оквиру програма "Млади су закон за Подунавски и Браничевски округ" и група родитеља школе које је окупио проф.др Ненад Радовић са КПА из Београда. На тај начин сам помогла нашој школи да добије први и једини средњошколски клуб и лепу летњу учионицу који доприносе модернизацији наставе - истиче професорка и овај део активности који може да се окарактерише као добра намера да се побољшањем услова рада и осавремењавањем методе савладавања градива подстиче неговање и развијање многобројних талената код средњошколаца опредељених за Гимназију.
- Пошто много волим свој посао, 2010. године сам, захваљујући различитим донаторима (Балкански фонд за локалне иницијативе,Општина Велика Плана, Прва месна заједница), једну обичну учионицу претворила у кабинет за српски језик и књижевност "Свет речи" који је медерно опремљен и у коме ученици имају прилике да на један нов и дручији начин имају часове српског језика и књижевности.
У области културе и уметности,од 1999. године до сада, са "Светом речи" професорка Златкова реализовала је 25 пројеката, књижевно/уметничких перформанса, књижевних вечери, сценских приказа посвећених великим именима светске и домаће књижевности: Кишу, Дучићу, Хесеу, Оскару Вајлду, Џорџу Орвелу, Исодори Секулић, Милошу Црњанском, Мирославу Антићу, Марини Цветајевој, Толстоју...
Осим књижевно-уметничких перформанса, ученици и њихова професорка књижевности припремили су и извели више перформанса као одговор на друштвено актуелне теме: родно заснованог насиља и насиља у адолесцентским везама, насиља у породици, трговине људима, дискриминације са фокусом на дискриминацији усмереној према припадницима ромске популације. Неке од пројеката "Свет речи" је реализовао у сарадњи са младима из региона, неких европских држава и десет околних градова и општина: Велике Плане, Смедеревске Паланке, Смедерева, Пожаревца, Деспотовца, Лапова, Баточине, Великог Градишта, Свилајинца и Кучева.
- Жеља ми је да се уведе кабинетска наставу за све предмете како би, по угледу на модерне учионице савремених средњих школа и гимназија из других земаља, све колеге запослене у нашој школи имале могућност да наставу изводе у модерним кабинетима. На тај начин бисмо утицали и на смањење броја изостанака којих је, на жалост, све више. Настава би тако постала интересантнија и динамичнија и ученицима и професорима, а то би, такође, допринело већем интересовању ученика за образовање и стицање знања - закључује професорка Златкова чије ангажовање у ваннаставним активностима иде и у правцу популаризације школе код свршених основаца како би се приликом уписа опредељивали за Гимназију која их у највећој мери најбоље припрема за студије, дајући им широк оквир знања и будућег образовања.