субота 25. новембар 2017.
"Група за слободу медија" упутила је почетком прошле недеље премијерки Ани Брнабић списак захтева који, према изјавама потписника, садрже конкретна решења неопходна да би се створили основни предуслови за слободну јавну реч и новинарство у јавном интересу.
Испред "Групе за слободу медија" састанку у Влади Србије 14. новембра присуствовали су Илир Гаши, Маја Стојановић из Грађанских иницијатива, председник НДНВ Недим Сејдиновић, председник НУНС Славиша Лекић, Вукашин Обрадовић и Зоран Секулић као представник Асоцијације медија.
Брнабић је том приликом истакла да је примарни задатак ове Владе рад на започетим реформама као и вођење конструктивног дијалога по свим питањима који су од друштвеног значаја, као што су медијске слободе, и том приликом обећала је да ће у наредних десетак дана одговорити на захтеве Групе за слободу медија, не прејудицирајући какви ће одговори бити.
Грађани о овим захтевима до сада нису могли да буду ваљано информисани, јер како кажу из “Групе за слободу медија”, постоји медијска блокада, а телевизије блиске властима оркестрирано објављују дезинформације, представљајући намере Групе као „непријатељске” и „ропство за медије”.
Имајући у виду да су у Србији политичким, економским, социјалним, административним, правосудним и физичким притисцима на медије и новинаре озбиљно угрожене медијске слободе;
Имајући у виду континуирану дискредитацију и дискриминацију медија и новинара који држе до професионалних и етичких стандарда и раде у интересу грађана и јавности;
Имајући у виду да се у области јавног информисања не спроводе закони и крше професионалне и етичке норме;
Имајући у виду неефикасност државних институција у заштити сигурности новинара и слободе медија, а да неке од њих и угрожавају права медија и новинара;
Имајући у виду да стално погоршавање ситуације у области слободе медија угрожава демократске процесе у друштву, медијски плурализам, право на дијалог о било којем важном политичком и друштвеном питању;
Новинарска и медијска удружења, новинари и новинарке, медији, организације цивилног друштва и грађани и грађанке окупљени у неформалној Групи за слободу медија, од Владе Републике Србије и Народне скупштине Републике Србије захтевају:
1. Да представници власти, првенствено највиши државни функционери, престану са јавним прозивкама и покушајима дискредитовања новинара и медија. Да Влада, министарства, њени чланови и представници других државних институција, када достављају позиве за јавне догађаје, одговарају на питања новинара и захтеве медија за интервјуе и изјаве, на једнак начин, без селекције и дискриминације, третирају све медије који поштују Кодекс новинара Србије;
2. Да надлежни државни органи по хитном поступку расветле све нападе на новинаре и случајеве угрожавања њихове безбедности и покрену поступке против починилаца. Да хитно спроведу и објаве резултате анализе досадашњег поступања полиције и тужилаштва у случајевима убистава и напада на новинаре;
3. Да Министарство културе и информисања одмах обустави рад на новој Стратегији развоја јавног информисања, због неодговарајуће методологије и структуре чланова Радне групе, која је представнике најбројнијих новинарских и медијских удружења онемогућила да суштински утичу на израду овог капиталног документа. После изласка четири члана из Радне групе, она је изгубила неопходан легитимитет. Да Министарство културе и информисања, у дијалогу са представницима медијске заједнице и цивилног сектора, што пре утврди другачију методологију рада и структуру нове радне групе, како би Стратегија развоја јавног информисања била у најбољем интересу новинарске професије, медија, њихових издавача и грађана и грађанки;
4. Да Народна скупштина Републике Србије покрене поступак разрешења чланова Савета РЕМ и да се приликом поступка избора нових чланова Савета отклони могућност утицаја извршне и законодавне власти на предлоге других предлагача. Скупштински одбор за културу и информисање није надлежан да испитује подобност чланова које су изабрали овлашћени предлагачи, нити Скупштина да одбије да се изјашњава о предлозима за избор чланова Савета. Изменом Закона о електронским медијима, дефинисати такве критеријуме избора чланова Савета који би обезбедили да кандидати буду професионалци доказани у свом раду, који имају неспоран морални кредибилитет. Да се, изменом Закона, из круга овлашћених предлагача искључе органи власти и политичке институције.
5. Да се доследно спроведу закони који се односе на завршетак процеса приватизације медија, утврђивање недржавног власништва у Политици, Вечерњим новостима и Дневнику и повлачење државе из власништва ових новинских кућа, као и хитно брисање ЈП Тањуг из Регистра привредних друштава, Тањугових сервиса из Регистра медија и престанак рада агенције, на основу Одлуке Владе Србије од 3. новембра 2015. године;
6. Да се омогући законом гарантована уређивачка и пословна самосталност и финансијска независност јавних медијских сервиса. У циљу заштите њихове уређивачке независности, Влада Србије да омогући Јавним медијским сервисима да се доминантно финансирају из таксе, као што је и предвиђено законом;
7. Да Министарство културе и информисања, Комисија за контролу државне помоћи, Државна ревизорска институција, Комисија за заштиту конкуренције, Управа за јавне набавке и Савет за борбу против корупције, у оквиру својих надлежности, континуирано спроводе надзор и контролу трошења средстава за пројекте на конкурсима за суфинансирање медијских садржаја, јавних набавки за пружање медијских услуга и спонзорства и донаторства из јавних прихода;
8. Да Влада Србије формира независну комисију која ће анализирати систем суфинансирања медијских садржаја у јавном интересу и предложити мере спречавања злоупотреба конкурса на свим нивоима. Да Министарство културе и информисања, кроз нормативне измене и допуне, прецизира услове и критеријуме доношења одлука на конкурсима за финансирање медијских програма и уведе делотворан механизам за оспоравање одлука о додели средстава, пре него што она буду утрошена;
9. Да се побољша радни положај новинара кроз стриктну примену Закона о раду, у делу поштовања радних права и основа радног ангажовања у радном односу и ван радног односа, и примену Закона о спречавању злостављања на раду.
10. Да Влада Србије обезбеди извршење решења Повереника за информације од јавног значаја и заштиту података о личности која нису извршена, да сама поступи по свим заосталим захтевима за приступ информацијама и да убудуће по тим захтевима поступа у законском року, на начин прописан Законом о слободном приступу информацијама од јавног значаја;
11. Да се свеобухватно и доследно уреди оглашавање државних органа и других органа власти изменама закона о јавним набавкама или доношењем Закона о оглашавању органа јавне власти;
12. Да Министарство правде формира независну комисију за израду евиденције и анализу судских поступака против издавача медија, уредника и новинара, у складу са праксом Европског суда за људска права. Захтевамо доследно поштовање ауторских права у медијској сфери и такву измену Закона о ауторским правима која ће спречити финансијске притиске на издаваче медија кроз пресуде са прекомерним новчаним износима за кршење ауторских права, такође у складу са праксом Европског суда за људска права;
13. Да Влада Србије усвоји додатне подстицајне мере и олакшице штампаним медијима и регионалним и локалним медијима, које су таксативно набројане у досадашњој Стратегији развоја система јавног информисања у Републици Србији, али до сада ни једна од њих није примењена, и да размотри могућност утврђивања обавезног процента издвајања из буџета локалних самоуправа за пројектно суфинансирање медијских садржаја од јавног значаја.